Šifry a jejich využití ve školách

Šifrovací hry do výuky

Vyberte si z našich šifrovacích her do výuky. Jsou připraveny tak, aby je bylo možné využít postupně v různých předmětech nebo jako jednorázovou tematickou hru. Jejich příprava i hraní nepotřebuje žádné složité technologie – stačí obyčejná černobílá tiskárna.

Šifrovací hry do výuky

Pro žáky druhého stupně (12 let a starší) jsme připravili sadu šifer, věnujících se tématům s mezioborovými vazbami. Při tvorbě jsme využili poznatky z mnoha oborů – ve hrách najdete šifry zaměřené na český jazyk, matematiku, informatiku, biologii, zeměpis či chemii.

Naše šifrovací hry do výuky jsou netradičním způsobem, jak propojit různá témata a u toho rozvíjet dovednosti žáků. Veškeré podklady jsou přizpůsobeny využití ve školním prostředí – jedná se o hry, které lze jednoduše vytisknout ve větších počtech a tyto papírové materiály pak představují vše, co je k luštění potřeba.

Jak hru získat?

  1. Vyberte si hru ze seznamu pod tímto textem (startujeme s Úkoly učitele Vodičky, postupně plánujeme přidávat další).
  2. Vyberte si částku, kterou nám na hru chcete přispět (necháváme to na vašich možnostech a tom, jak si hry ceníte).
  3. Vložte hru do košíku pomocí tlačítka.
  4. Vyplňte údaje potřebné pro nákup a hru zaplaťte.
  5. Do e-mailu vám přijde odkaz na stažení .pdf dokumentu s hrou a materiály a také faktura.

Pro koho jsou určeny?

Naše šifrovací hry do výuky jsou určeny pro žáky druhého stupně a starší. Ideální je, aby děti řešily úkoly v malých týmech (3–6 osob). Šifry tzv. mají rády společnost neboli víc hlav víc ví. Znamená to, že tým si s šiframi vždy poradí lépe, než jednotlivec.

Níže pod seznamem her najdete tipy, jak hry pro žáky připravit.

Cena za hru se pohybuje v rozmezí od 50 Kč do 200 Kč. Částku, kterou se rozhodnete nám zaplatit, si určíte sami podle toho, jaké máte možnosti a na kolik si hru a připravené materiály ceníte. U tohoto typu nákupu předpokládáme, že hru využíváte při vašich hodinách.

Pokud se hra líbí i vašim kolegům a chtěli by ji využívat také, zvolte nákup školní licence za 1.000 Kč pro celou vaši školu. S materiály a hrou pak můžete v rámci školy nakládat volně.

Pokud potřebujete provést nákup převodem oproti faktuře, pište prosím na e-mail mackova@cryptomania.cz.

Vyberte si šifrovací hry do výuky
Úkoly učitele Vodičky

Úkoly učitele Vodičky

Tentokrát využitelných více během celého roku a zároveň s přidanou hodnotou, kterou jsou malé střípky vědomostí o vodě z mnoha různých úhlů pohledu.

Více informací

Jak hry do výuky připravit?

Neexistuje jedno správné použití – níže nabízíme některé z možných způsobů využití našich materiálů. Věříme, že ale jistě vymyslíte nespočet dalších.

Sehrát kompletní hru

  • Připravte se si šifry (například. ve složkách) na vybraná místa ve škole, na školním hřišti, v parku či na jiném vhodném místě. Pokud chcete, aby hra dobře fungovala, připravte ji na jasně ohraničeném, nepříliš velkém území.
  • Vytvořte mapu herního území s vyznačenými stanovišti (místy, kde se šifry nachází). A už můžete startovat vaši malou šifrovačku.
  • Není od věci stanovit na herním území místo, kde stojí po celou dobu někdo z učitelů, který zná řešení jednotlivých úkolů. Může pak lehce napovídat nebo motivovat týmy, když se jim nedaří.

Využít jednotlivé šifry

  • V různých předmětech, pro různé týmy nebo třeba během školního projektového dne.
  • Můžete si udělat týden s vodou, kdy budou hodiny začínat právě šifrováním.
  • Libovolně šifry dávkovat. Každý týden umístit jednu šifru na nástěnku nebo s ní začít vybranou hodinu.

Jak luštit šifry a logické úkoly?

Šifry jsou v našem pojetí nestrukturované úkoly. To znamená, že od začátku víte, jak má vypadat výsledek – HESLO je jedno smysluplné české slovo. Ale nikdo vám nedává návod, jak se k němu dostat. Nejlepší cestou je řešení v týmu, které obsahuje tyto kroky:

  • Mluvte spolu a pojmenujte si, co vidíte.
  • Nechte bouřit mozky a dejte dohromady společné nápady.
  • Očekávejte, že narazíte i na slepou cestu, která nepovede ke správnému řešení.
  • Inspirujte se podobou šifry nebo jejím názvem, často to pomůže.
  • Pokud si myslíte, že máte vše a nevíte, co dál, přečtěte první písmena.

Co dělat, když nevíte jak dál?

Pro všechny šifry máte v metodických materiálech k dispozici samozřejmě i nápovědu a řešení.

NÁPOVĚDA je určena jako pomůcka, kterou můžete hráčům dát, pokud vůbec neví, co se šifrou dělat. Doporučujeme nechat tým vždy chvilku pracovat a teprve poté přijít s nápovědou. Text berte spíše jako doporučení. Pokud máte prostor tým sledovat při jeho práci, můžete dávat nápovědu i konkrétní pro danou situaci (poradit, co tým skutečně potřebuje a na co nemůže přijít). Ideálním způsobem je pak poskytovat nikoliv postupy, ale návodné otázky. Např.:

  • Vidím, že jste si pojmenovali všechny obrázky. Nemají něco společného?
  • Máte písmena, jak by se dala teď seřadit?
  • Vychází vám text HASLO PLENETA. Neprohodili jste nějaká písmena?

ŘEŠENÍ uvádíme především jako vysvětlení principu pro učitele – tedy toho, kdo šifru zadává.

Další šifry a hry využitelné ve výuce
Šifrovací adventní kalendář 2022
Šifrovací adventní kalendář 2022

Psali jste si o něj už od léta. Ale dále už čekat nemusíte – tady je! Adventní šifrovací kalendář Cryptomania. Týdny jsme studovali zajímavé vánoční zvyky ve světě a další týdny jsme na vymýšleli zajímavé (a samozřejmě zapeklité) šifry. Tak si jej užijte a ať se líbí!

Šifrovací adventní kalendář 2021
Šifrovací adventní kalendář 2021

První svíčka na adventním věnci už hoří a začíná doba čekání a těšení se. Abychom i my, Cryptomaniaci, přidali trošku vánoční pohody, rozhodli jsme se všem fanouškům šifer a logických úloh připravit další Šifrovací adventní kalendář.

Na Prašině byl prý nalezen Šeptající javor!
Na Prašině byl prý nalezen Šeptající javor!

Tajemná Prašina, pražská čtvrť, kde nefunguje elektřina. Přesně tam se dostanete při pátrání po Šeptajícím javoru a černém merkuritu. A bude to opravdu velkolepé – spojili jsme příběh od Vojtěcha Matochy – autora knihy Prašina, hlas herce Roberta Hájka, přidali šifry z naší dílny a k výrobě herních artefaktů použili spoustu moderních technologií.

Co dalšího nabízíme po školy?