Šifrovací hry do výuky
Vyberte si z našich šifrovacích her do výuky. Jsou připraveny tak, aby je bylo možné využít postupně v různých předmětech nebo jako jednorázovou tematickou hru. Jejich příprava i hraní nepotřebuje žádné složité technologie – stačí obyčejná černobílá tiskárna.

Pro žáky druhého stupně (12 let a starší) jsme připravili sadu šifer, věnujících se tématům s mezioborovými vazbami. Při tvorbě jsme využili poznatky z mnoha oborů – ve hrách najdete šifry zaměřené na český jazyk, matematiku, informatiku, biologii, zeměpis či chemii.
Naše šifrovací hry do výuky jsou netradičním způsobem, jak propojit různá témata a u toho rozvíjet dovednosti žáků. Veškeré podklady jsou přizpůsobeny využití ve školním prostředí – jedná se o hry, které lze jednoduše vytisknout ve větších počtech a tyto papírové materiály pak představují vše, co je k luštění potřeba.
Jak hru získat?
- Vyberte si hru ze seznamu pod tímto textem (startujeme s Úkoly učitele Vodičky, postupně plánujeme přidávat další).
- Vyberte si částku, kterou nám na hru chcete přispět (necháváme to na vašich možnostech a tom, jak si hry ceníte).
- Vložte hru do košíku pomocí tlačítka.
- Vyplňte údaje potřebné pro nákup a hru zaplaťte.
- Do e-mailu vám přijde odkaz na stažení .pdf dokumentu s hrou a materiály a také faktura.
Pro koho jsou určeny?
Naše šifrovací hry do výuky jsou určeny pro žáky druhého stupně a starší. Ideální je, aby děti řešily úkoly v malých týmech (3–6 osob). Šifry tzv. mají rády společnost neboli víc hlav víc ví. Znamená to, že tým si s šiframi vždy poradí lépe, než jednotlivec.
Níže pod seznamem her najdete tipy, jak hry pro žáky připravit.
Cena za hru se pohybuje v rozmezí od 50 Kč do 200 Kč. Částku, kterou se rozhodnete nám zaplatit, si určíte sami podle toho, jaké máte možnosti a na kolik si hru a připravené materiály ceníte. U tohoto typu nákupu předpokládáme, že hru využíváte při vašich hodinách.
Pokud se hra líbí i vašim kolegům a chtěli by ji využívat také, zvolte nákup školní licence za 1.000 Kč pro celou vaši školu. S materiály a hrou pak můžete v rámci školy nakládat volně.
Pokud potřebujete provést nákup převodem oproti faktuře, pište prosím na e-mail mackova@cryptomania.cz.
Úkoly učitele Vodičky
Tentokrát využitelných více během celého roku a zároveň s přidanou hodnotou, kterou jsou malé střípky vědomostí o vodě z mnoha různých úhlů pohledu.
Jak hry do výuky připravit?
Neexistuje jedno správné použití – níže nabízíme některé z možných způsobů využití našich materiálů. Věříme, že ale jistě vymyslíte nespočet dalších.
Sehrát kompletní hru
- Připravte se si šifry (například. ve složkách) na vybraná místa ve škole, na školním hřišti, v parku či na jiném vhodném místě. Pokud chcete, aby hra dobře fungovala, připravte ji na jasně ohraničeném, nepříliš velkém území.
- Vytvořte mapu herního území s vyznačenými stanovišti (místy, kde se šifry nachází). A už můžete startovat vaši malou šifrovačku.
- Není od věci stanovit na herním území místo, kde stojí po celou dobu někdo z učitelů, který zná řešení jednotlivých úkolů. Může pak lehce napovídat nebo motivovat týmy, když se jim nedaří.
Využít jednotlivé šifry
- V různých předmětech, pro různé týmy nebo třeba během školního projektového dne.
- Můžete si udělat týden s vodou, kdy budou hodiny začínat právě šifrováním.
- Libovolně šifry dávkovat. Každý týden umístit jednu šifru na nástěnku nebo s ní začít vybranou hodinu.
Jak luštit šifry a logické úkoly?
Šifry jsou v našem pojetí nestrukturované úkoly. To znamená, že od začátku víte, jak má vypadat výsledek – HESLO je jedno smysluplné české slovo. Ale nikdo vám nedává návod, jak se k němu dostat. Nejlepší cestou je řešení v týmu, které obsahuje tyto kroky:
- Mluvte spolu a pojmenujte si, co vidíte.
- Nechte bouřit mozky a dejte dohromady společné nápady.
- Očekávejte, že narazíte i na slepou cestu, která nepovede ke správnému řešení.
- Inspirujte se podobou šifry nebo jejím názvem, často to pomůže.
- Pokud si myslíte, že máte vše a nevíte, co dál, přečtěte první písmena.
Co dělat, když nevíte jak dál?
Pro všechny šifry máte v metodických materiálech k dispozici samozřejmě i nápovědu a řešení.
NÁPOVĚDA je určena jako pomůcka, kterou můžete hráčům dát, pokud vůbec neví, co se šifrou dělat. Doporučujeme nechat tým vždy chvilku pracovat a teprve poté přijít s nápovědou. Text berte spíše jako doporučení. Pokud máte prostor tým sledovat při jeho práci, můžete dávat nápovědu i konkrétní pro danou situaci (poradit, co tým skutečně potřebuje a na co nemůže přijít). Ideálním způsobem je pak poskytovat nikoliv postupy, ale návodné otázky. Např.:
- Vidím, že jste si pojmenovali všechny obrázky. Nemají něco společného?
- Máte písmena, jak by se dala teď seřadit?
- Vychází vám text HASLO PLENETA. Neprohodili jste nějaká písmena?
ŘEŠENÍ uvádíme především jako vysvětlení principu pro učitele – tedy toho, kdo šifru zadává.

Šifrovací adventní kalendář 2022
Psali jste si o něj už od léta. Ale dále už čekat nemusíte – tady je! Adventní šifrovací kalendář Cryptomania. Týdny jsme studovali zajímavé vánoční zvyky ve světě a další týdny jsme na vymýšleli zajímavé (a samozřejmě zapeklité) šifry. Tak si jej užijte a ať se líbí!

Šifrovací adventní kalendář 2021
První svíčka na adventním věnci už hoří a začíná doba čekání a těšení se. Abychom i my, Cryptomaniaci, přidali trošku vánoční pohody, rozhodli jsme se všem fanouškům šifer a logických úloh připravit další Šifrovací adventní kalendář.

Na Prašině byl prý nalezen Šeptající javor!
Tajemná Prašina, pražská čtvrť, kde nefunguje elektřina. Přesně tam se dostanete při pátrání po Šeptajícím javoru a černém merkuritu. A bude to opravdu velkolepé – spojili jsme příběh od Vojtěcha Matochy – autora knihy Prašina, hlas herce Roberta Hájka, přidali šifry z naší dílny a k výrobě herních artefaktů použili spoustu moderních technologií.